Szoftveres bajnokság sorsolással lépünk a digitalizáció útjára

2021. augusztus 19.

 

Sajátfejlesztésű szoftver segíti a Versenybizottság munkáját a sorsolások elkészítésében. A fejlesztési projektről, célokról és jövőbeni tervekről Horváth Viktor, elnökségi taggal beszélgettünk.

 

"Sebességet váltott" a Szövetség a bajnokságok sorsolási rendjében. Léptünk a digitalizáció felé. Vásárolt szoftverről van szó, vagy "egyedi" fejlesztésről?

Teljes mértékben egyedi fejlesztésről van szó. Rövid piackutatást követően világossá vált számunkra, hogy egyszerűbb a nulláról felépíteni egy célszoftvert, mint már egy meglévőt addig módosítani, amíg rá nem szabjuk a teke feltételrendszerére, amiben minden évben sok a változó.

 

Miért jó a digitalizált sorsolás? Mik az előnyei? Miket kell figyelembe venni egy sorsolás során? Mik okozhatnak nehézséget a kézi sorsolás számára?

Az egyik legnagyobb előnye, hogy rengeteg munkaórát tud spórolni a mindenkori Verseny Bizottságnak (VB), illetve, ha megfelelően vannak betáplálva az adatok és a feltételek, akkor a szoftver nem hibázik. Az első és legfontosabb – a versenynaptár tervezés mellett - a kerülés(ek) tervezése. (Azok a csapatok, akik ugyanazon a pályán játszák hazai mérkőzéseiket és a kezdési időpontjuk is megegyezik, kerülniük kell egymást.) A rengeteg feltétel között egy „kézi” mechanizmus során könnyebb elveszni. Hadd említsek egy példát. Idén 66 csapat nevezett (SZL – férfi és női, NB I K-NY, NB II K-NY), amelyből 28 csapatnál (csak az idényre vonatkozó kéréseket számolva) valamilyen feltételt kellett megadnunk a szoftvernek, illetve sokszor különböző bajnoki osztályokban szereplő csapatok sorsolását kellett összehangolni.

 

Elképzelhető olyan variáció, amit nem tud a rendszer, vagy ez majd kiderül?

Elsőre azt gondolom, hogy mindent tud, ami a (magyar) tekében előfordulhat. A szoftver korlátja nem a feltételek sokszínűségében, inkább a feltételek számában van. Idén a 28 kérésből 27-et tudtunk teljesíteni, a maradék egyet a rengeteg feltétel miatt már matematikailag nem lehetett megoldani.

 

Mennyi idő volt eddig és mennyi időt vesz most igénybe a sorsolás?

A fejlesztés végfázisában már részt vett a VB elnöke is. Elmondása alapján eddig 25-30 munkaórába telt összerakni az idényt. Ez most 2-3 óra volt az alapadatok feltöltésével együtt. Véleményem szerint a következő idény sorsolása - az alapadatok minimális módosítása mellett - nem lesz több, mint 1-2 óra.

 

Ki/Kik vettek részt fejlesztésben?

A szoftver Cseh Bence (Szentgotthárdi VSE játékosa) szellemi terméke. A fejlesztés végfázisában Orosz István (VB elnöke) és jómagam vettünk részt, de a mi munkánk és feladatunk (tesztelés, hibák feltárása, módosítások megfogalmazása) elenyésző volt Bencéjéhez képest. Ezúton is szeretném megköszöni a csapatnak a nagyszerű munkát!

 

Várható továbblépés a digitalizáció terén és ha igen, akkor milyen irányban?

Nagyon érett már az új weboldal, ami elkészült tavaly. Hosszú ideje gondolkodunk arról, hogy az eredményközlő rendszert hogyan lehetne jobbá, gyorsabbá és leginkább felhasználóbaráttá tenni. Eljutottunk oda, hogy az új eredményközlő a fejlesztés utolsó fázisában van. Könnyen elérhető, könnyen kezelhető rendszert kapnak a csapatok a következő idényre. Készül hozzá egy alkalmazás is, ami mindig, minden eszközről lehetővé teszi majd az eredmények feltöltését. Illetve megvan a lehetőség a további fejlesztésre. A következő szakaszban tervezzük a játékos adatbank funkció és egyéb statisztikai funkciók beépítését.